Na sklonku roka bolo v problematike vzdelávania dospelých (VD) rušno a živo, nakoľko práve toto obdobie prinieslo odbornej i širokej verejnosti schválenie dlho očakávaného Zákona o vzdelávaní dospelých. V úzkej nadväznosti na túto udalosť zorganizovala Asociácia inštitúcií vzdelávania dospelých sériu podujatí s názvom Regionálny okrúhly stôl k vzdelávaniu dospelých, a to pod záštitou ministra školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáša Druckera a generálneho riaditeľa Aliancie sektorových rád (ASR) Andreja Klimanta.
Práve formou okrúhlych stolov k problematike VD bola prítomná odborná verejnosť informovaná o novoprijatej legislatíve, ktorá okrem zavedenia systémových inštitútov prenáša agendu akreditácií vzdelávacích programov vedúcich k novým profesijným kvalifikáciám z MŠVVaM SR na ASR. Popri problematike akreditácií zákon pamätá aj na novú podobu overovania vzdelávacích výstupov občanov (portfólií), kde práve ASR bude jednou z kľúčových autorizovaných inštitúcií. Práve v týchto kľúčových procesoch bude výrazne posilnená úloha sektorových rád a expertov, ktorí v nich pôsobia, a taktiež ASR ako inštitúcie.
Podľa slov Andreja Klimanta: „ASR vníma svoju podstatnú rolu pri transformácii systému vzdelávania dospelých do modernej podoby. Prostredníctvom kľúčovej úlohy sektorových rád prinesieme do procesov akreditácie vzdelávacích programov a overovania vzdelávacích výstupov kvalitu a odbornosť.“
Séria Regionálnych okrúhlych stolov k vzdelávaniu dospelých odštartovala v Bratislave, a následne sa počas novembrových dní uskutočnili obdobné podujatia v každom samosprávnom kraji v rámci SR. Vladimír Pálfi, riaditeľ odboru kvality vzdelávania a overovania vzdelávacích výstupov ASR, sa aktívne zúčastňoval týchto podujatí a prezentoval prítomným nové kompetencie ASR v oblasti VD: „Nový zákon prináša systémové nástroje a procesy prepájajúce potreby trhu práce s cieleným odborným vzdelávaním dospelých, ktoré bude pružne reagovať na aktuálne a predikované výzvy. Odborná verejnosť má možnosť oboznámiť sa s novou legislatívou a porozumieť zmenám, ktoré prináša.“
V kontexte novej legislatívy ASR naďalej intenzívne elaboruje v oblasti súvisiacich metodík za účelom plynulej tranzície kompetencií, nakoľko práve kalendárny rok 2025 bude obdobím, kedy stále platí súčasný overovací systém a už vydané akreditácie, ale zároveň sa paralelne aktivizujú nové procesy v zmysle Zákona o vzdelávaní dospelých.